loading...
ناب اسکریپت
admin بازدید : 704 شنبه 02 شهریور 1392 نظرات (0)

هیچ گاه بازدیدکنندگان سایت خود را با یک سایت نامنظم، نا بسامان و بی برنامه سردرگم نکنید.
اولین قدم مشخص کردن هدف از ایجاد سایت و انتخاب پلات فرم طراحی است.

انواع وب سایت ها از نظر کاربرد:

انواع وب سایت ها از نظر پلات فرم طراحی:

وب سایت های شخصی:

ارسال رزومه ، عکس ها و مطالب شخصی امری هزینه بر است. با ایجاد وب سایت شخصی خود در این هزینه ها صرفه جویی نمایید. یک وب سایت شخصی از بهترین روشهایی است که از طریق آن دوستان وآشنایان می توانند از زندگی شما مطلع شوند.
گزینه های زیر از موارد مورد استفاده در وب سایتهای شخصی می باشند:

  • وارد کردن تصاویر و فیلم ها و نمایش آنها به دیگران
  • توضیح وبیان تجربیات و نظرات خود با یک وبلاگ
  • مطلع کردن افراد از وقایعی که در آینده برای شما اتفاق خواهد افتاد مانند:عروسی و …

عرضه و بروز رسانی وب سایت شخصی امری بسیار ساده است. بیشتر شرکتهای میزبانی وب سرویس هایی با قیمت های کم و امکانات عادی که برای استفاده های شخصی مناسب می باشد به مشتریانشان عرضه میکنند. هنگامی که شما قصد ایجاد یک وب سایت شخصی را دارید به یک شرکت میزبانی وب که ابزار وامکانات لازم برای طراحی وب سایت و پشتیبانی لازم جهت ثبت دامنه و ایجاد فضا را به شما بدهد نیاز دارید.

داشتن یک وب سایت کاری جالب، مفرح و تجربه ای جدید است. سایت های شخصی بهترین راه حل برای افرادی است که می خواهند امکانات لازم برای راه اندازی یک وب سایت شخصی را دارا باشند ولی نمی خواهند هزینه امکانات تکمیلی که شرکت ها و موسسات بزرگ به آنها احتیاج دارند پرداخت نمایند. اگر این مشخصات شماست پس این نوع وب سایت مناسب شماست.

وب سایت های انجمنی:

با راه اندازی یک وب سایت انجمنی به انتشار افکار مورد علاقه خود بپردازید و کاربرانی با این علاقه مندی در سراسر جهان بیابید.
اگر شما علاقه مند به گروهها و انجمن های بخصوصی هستید مثل گروههای هنری، ورزشی، مذهبی و یا هر گروه دیگری، داشتن یک وب سایت یکی از بهترین راههای انتشار و حفظ این علاقه مندی می باشد و همچنین از طریق انجمن می توانید با دیگر اعضای گروه و یا طرفداران خود ارتباط برقرار کنید.

شما می توانید از طریق گروه های اینترنتی با افراد هم فکر خود در موضوع های مشخص همکاری داشته باشید. علاقه مندی شما هر چیزی که باشد ، ایجاد وب سایت برای آن امری پیچیده و گران نمی باشد، شما میتوانید هر مقدار زمان که مایلید صرف آن کنید و یا از منابع مختلف و گونان موجود استفاده نمائید.

در این موارد شما فقط به یک نام دامنه که ثبت خواهد شد و یک شرکت میزبانی وب که برای شما فضا، ترافیک و سایر منابع مورد استفاده را فراهم سازد نیاز دارید. برخی از شرکتهای میزبانی وب ابزار و امکانات ایجاد و طراحی ساده سایت را به شما ارائه میدهند بدون اینکه شما نیاز به یادگیری و استفاده از تکنولوژی خاصی داشته باشید.

وب سایت های تجاری – اطلاع رسانی:

امروزه یکی از راه های اصلی برای یافتن یک شرکت محلی جستجو در اینترنت می باشد. با راه اندازی یک وب سایت اطلاع رسانی برای شرکت و تجارت خود مشتریان خود را از طریق وب سایت افزایش دهید.

یکی از روش های موفقیت در کار و تجارت داشتن یک وب سایت است تجارت شما را رونق می بخشد. ممکن است شما علاقه ای به عرضه محصولات و خدماتتان به صورت مستقیم از طریق وب سایتتان را نداشته باشید، لیکن شما میتوانید خدمات، سرویس ها و محصولات خود را از طریق وب سایت به مشتریان و کاربران سایتتان معرفی نمایید.

نکته مهم دراین مورد این است که داشتن یک سایت “تجاری – اطلاع رسانی” موجب افزایش شناخت، آگاهی کاربران و از همه مهمتر مطرح شدن تجارت شما میگردد. یک روش مهم و پیشنهادی این است که اطلاعات مورد علاقه ی مشتریان خود را جهت ارائه خدمات دیگر جمع آوری کنید. شما می توانید خبر نامه ای ایجاد نمائید تا مشتریان عضو خبر نامه شما شوند تا از اساس و کلیات و آخرین اخبار تجارت شما با خبر شوند. در این صورت پس از جمع آوری اطلاعات آنها در صورت ارائه محصول و خدمات جدید می توانید تمامی کاربرانتان را مطلع سازید.

وب سایت های تجاری – فروشگاه آنلاین:

چنانچه شما دارای محصولاتی هستید که می توانید آنها را به فروش برسانید ولی تا کنون فروشگاه آنلاین محصولات خود را راه اندازی ننموده اید، شما امتیاز داشتن هزاران مشتری که در اینترنت بدنبال خرید محصولات شما می باشند را از دست داده اید. امروزه بسیاری از شرکت ها برای فروش محصولات و خدمات خود به صورت مستقیم از وب سایتشان بهره می گیرند. با راه اندازی یک فروشگاه آنلاین نه تنها در نمایش محصولات و اطلاع رسانی به مشتریان خود موفق شده اید، بلکه مشتریان شما هنگامی که مشغول تحقیق برای خرید محصول دلخواهشان هستند، می توانند آن را سفارش دهند. شما چه دارای یک فروشگاه محلی باشید و چه صاحب یک شرکت بزرگ چند ملیتی، فروشگاه آنلاین تجارت شما را پر رنگتر، محدوده عمل شما را بسیار وسیع تر و در آمد شما را افزون تر خواهد کرد.

برای راه اندازی یک فروشگاه آنلاین شما به ابزار مختلفی نیازمندید:

  • ثبت دامین
  • میزبانی وب
  • نرم افزار فروشگاه ساز
  • سرویس های پرداخت آنلاین

در ابتدا شما می بایست دامین خود را ثبت نمایید  (برای اطلاعات بیشتر در باره نحوه انتخاب نام دامنه خود اینجا کلیک نمائید)
سپس شما باید از یک شرکت میزبانی وب پلان میزبانی وبی تهیه نمایید که امکانات لازم برای راه اندازی فروشگاه آنلاین و سرویس های تجارت الکترونیک را به شما بدهد.
سپس شما به یک نرم افزار فروشگاه ساز نیاز دارید تا بتوانید محصولات خود را به همراه عکس، توضیحات، کاتالوگ، قیمت و … در فروشگاه آنلاین خود اضافه نمایید تا کاربرانتان امکان دریافت اطلاعات لازم جهت خرید محصولات شما را داشته باشند.
در نهایت با عقد قرارداد با یکی از سرویس دهندگان پرداخت آنلاین و اتصال آن به نرم افزار فروشگاه ساز خود به مشتریان فروشگاهتان امکان پرداخت آنلاین را بدهید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد فروشگاه های اینترنتی و فروشگاه ساز پرسینا، اینجا کلیک نمائید.

وب سایتهای ایستا (Static Website):

این سایتها یکبار طراحی می شوند و اطلاعات مورد نیاز در داخل آنها قرار می گیرد. برای تغییر در محتوای اینگونه سایتها به یک طراح حرفه ای یا نیمه حرفه ای نیاز است. زبان برنامه نویسی اینگونه از سایتها غالبا HTML و Java Script هستند که در نوع توسعه یافته تر از CSS نیز بهره گرفته می شود.
از آنجا که حجم کمتری از کد در طراحی سایتهای ایستا استفاده می شود سرعت بارگذاری (Loading) بالایی دارند. علاوه براین، کاهش حجم کدها باعث خوانایی بشتر سایت توسط رباتهای جستجوگر شده که این دو مورد سبب بهبود وضعیت امتیاز دهی موتورهای جستجو یا همان “رنکینگ” می شود. سایتهای ایستا عمدتا قیمت طراحی پایین تری نسبت به سایر سایتها دارند.
عدم امکان ایجاد تغییر در این گونه سایتها توسط افراد عادی علاوه بر افزایش امنیت سبب بهره مندی از گرافیک و ظاهری زیبا می شود چرا که همه چیز از جمله متون و اندازه تصاویر ثابت می باشد و همه عناصر مکان مشخص و ثابتی در صفحه دارند در نتیجه می توان برای محل قرار گرفتن هر یک از اجزاء بهترین تصمیم را گرفت.
بدلیل عدم امکان ایجاد تغییرات توسط افراد عادی، بروز رسانی سایت توسط صاحبان و مدیران امکان پذیر نمی باشد.
نکته: سایتهای ایستا (Static) برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیازمند به تغییر در محتوای سایت هستند.

وب سایتهای پویا (Dynamic Website):

محتوای سایتهای داینامیک پس از طراحی توسط افراد عادی که دسترسی به سیستم مدیریت محتوای سایت را داشته باشند قابل تغییر است. زبان برنامه نویسی وبسایتهای پویا می تواند براساس نیاز متفاوت باشد اما عمدتا از زبانهای ASP , ASP.Net و Php استفاده می شود. از زبانهای کمکی CSS , Silver light و یا Ajax نیز برای ایجاد قابلیتهای ویژه بهره گرفته می شود.
در اینگونه از سایتها ابتدا اسکلت سایت توسط طراح ایجاد می شود و سپس محتوا توسط مدیران سایتها تغییر می کند. درست همانند فرم قراردادی که یکبار توسط فردی ایجاد می شود و بارها توسط افراد دیگر تکمیل می شود. از این رو طراح نسبت به محل قرار گرفتن و اندازه دقیق متون و تصاویر و سایر عناصری که بعدا توسط مدیران سایتها تغییر می کند اطلاع ندارد بنابر این چاره ای ندارد جز اینکه همه حالات را در نظر بگیرد و اینکار سبب می شود تاحدودی از گرافیک و جلوه سایت کاسته شود.
یکی از مزیتهای سایتهای داینامیک این است که هیچ محدودیتی برای ایجاد، تغییر یا حذف مطالب، تصاویر، صفحات و غیره وجود ندارد.
با توجه به اینکه در سایتهای پویا از زبانهای برنامه نویسی پیشرفته استفاده میشود، امکانات بسیاری مانند ایجاد صفحات هوشمند، فرمها و جستجوهای پیچیده در آنها امکان پذیر می باشد.
استفاده بسیار از کدها سبب کند شدن بارگذاری سایت و امتیاز آن در موتورهای جستجو می شود.
نکته: سایتهای پویا برای افراد، شرکتها و سازمانهایی مناسب است که بیش از دو بار در سال نیاز به تغییر درمحتوای سایت دارند.

پرتالها (Portal):

پرتالها سایتهای پویای جامعی هستند که چند هدف خاص را در یک سایت دنبال می کنند. به عبارت دیگر مجموع چند سایت پویا که برای رسیدن به هدفی خاص در کنار هم قرار گرفته اند را می توان پرتال نامید. به عنوان مثال پرتال خبری می تواند از چند سایت داینامیک تشکیل شده باشد که هر یک امکانات خاصی چون عضو گیری، انتشار اخبار، انتشار تصاویر، نظر سنجی و … را در اختیار مدیران آن قرار دهد.
تمام ویژگی های یک سایت پویا می تواند در یک پرتال نیز صدق کند.
نکته: معمولا پرتال ها توسط سازمانها، گروهها و شرکتها خریداری می شوند. به دلیل نیاز به بروز رسانی بخشهای مختلف اداره آنها توسط یک فرد بسیار مشکل است مگر آنکه حد اقل به چشم یک کار پاره وقت به آن نگاه شود.

وب سایتهای متحرک ایستا و نیمه پویا (Static and Dynamic Flash Website):

سایتهای فلش یا متحرک دو نوع ایستا و نیمه پویا هستند و توسط نرم افزارهای خاصی ایجاد می شوند. در برخی موارد از XML یا Action Script برای ایجاد امکان تغییر یا هوشمندی در این سایتها بهره گرفته می شود.
بطور کلی سایتهای فلش ایستا،غیر قابل تغییر می باشند و مانند سایتهای ایستا یک بار توسط طراح ایجاد می شوند و برای تغییر در محتوای آن نیاز است تا افراد به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای از دانش طراحی فلش برخوردار باشند.
اما سایتهای فلش نیمه داینامیک، مانند سایتهای پویا عمل می کنند و قابل تغییر هستند ولی تغییر در آنها به سادگی تغییر در سایتهای پویا نیست و وسعت ایجاد تغییرات نیز بسیار محدودتر است.
از مزایای وب سایتهای فلش می توان به جذابیت آنها برای مخاطبان اشاره نمود: گرافیک زیبا و انیمیشن های جذاب. اما از معایب عمده آنها میتوان به عدم خوانده شدن اطلاعات موجود در آنها توسط رباتهای جستجوگر و عمدتا سرعت بسیار پایین بارگذاری اشاره نمود.
نکته: سایتهای فلش برای افراد، گروهها یا شرکتها و سازمانهایی مناسب است که نیازی به تبلیغات ندارند و عموم کاربران با آنها آشنا هستند. مانند خوانندگان، سیاست مداران، بازیگران و گروههای موسیقی، هتلهای معروف، مکانهای توریستی.

وب سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا (Content Management Systems):

سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا که در اصطلاح به CMS که مخفف Content Management System است مشهورند، وب سایتهایی از نوع پرتالها یا سایتهای پویا هستند که برای مصارف خاصی همانند وبلاگ ها، فروشگاه های آنلاین و …، توسط طراحان حرفه ای و یا شرکتهای طراحی حرفه ای ایجاد می شوند.
تمام مزایا و معایب مربوط به سایتهای پویا در مورد سایتهای مجهز به سیستم مدیریت محتوا نیز صدق می کند.
البته باید در نظر داشته باشید که سایتهای پویا و پرتالها نیز مجهز به سیستم مدیریت محتوا هستند اما آنچه که در CMS ها متفاوت است، طراحی آنها و سیستمهای مدیریت محتوای آنها برای مصارف خاص است.
از مزایای سیستمهای مدیریت محتوا نسبت به سایر سایتهای داینامیک می توان به آماده بودن و جامع بودن آنها اشاره نمود. از این رو اغلب اینگونه سایتها در کمتر از 3 روز کاری قابل نصب و استفاده هستند.
طراحی سایتهای CMS همانند یک خط تولید محصول است و از آنجا که طراح باید نمونه های محدودی را به صورت انبوه تولید کند، سعی در رعایت تمام اصول امنیتی، گرافیکی، موارد مربوط به بهبود رنکینگ و امتیاز موتورهای جستجو و سایر موارد موثر می نماید.
با توجه به مزیتهای ذکر شده، به تمامی افراد، سازمانها و شرکتهایی که شرایط داشتن سایتهای داینامیک را دارند توصیه می شود تا ابتدا به دنبال سیستم های مدیریت محتوای مخصوص به کار خود بگردند و در صورتی که موفق به تهیه اینگونه سایتها نشدند، به طراحی سایتهای پویا روی آورند.

منبع

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 30
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 135
  • بازدید امروز : 78
  • باردید دیروز : 217
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,902
  • بازدید ماه : 6,845
  • بازدید سال : 41,905
  • بازدید کلی : 526,474